سلول درمانی و پوست

سلول درمانی و پوست
4 مارس, 2019


سلول درمانی و پوست امروزه توانايی منحصر به فرد سلولهای بنیادی از مباحث ارزشمند علوم درمانی در ایران و يكي از مهم ترين بخش‌هاي پژوهش‌هاي زيست پزشكی می باشد كه در دو دهه گذشته پيشرفت های چشمگيري در اين زمينه شده و تحقيقات در اين زمينه روز به روز در حال گسترش است و نويد اين را می دهد كه بسياری از بيماری ها با بهره‌گيري از سلول‌هاي بنيادي درمان شوند. در حال حاضر كاربرد سلول‌هاي بنيادی در بيماري‌های زيادی مطرح شده و كشور ما ایران نيز در اين زمينه پيشگام است.

جدیدترین یافته‌ها سلول درمانی

همه کشورها از جمله محققان کشور ما در تلاش هستند تا به جدیدترین یافته‌ها در خصوص علم سلول‌های بنیادی دست یابند تا بدون استفاده از دارو درمانی درمان بیماران را به این سمت هدایت کنند. در مجموع پژوهشگران ايراني در توليد ۴/۲۰% از كل توليدات علمي با پژوهشگران ساير كشورها مشاركت داشته اند و مقالات چاپ شده توسط پژوهشگران ايراني نشان می دهد كه كشور ايران در زمينه سلول هاي بنيادی رشد بسيار خوبي در توليد علم داشته است.

درمان ضایعات غضروفی و استخوانی، درمان سوختگی قرنیه و درمان بیماران کبدی از جمله پروژه های مهم سلول درمانی است که برخی از آن ها چون درمان سوختگی قرنیه و ویتیلیگو به مرحله بالینی و ارائه خدمات درماني رسیده است . بايد اذعان داشت ايران در منطقه خاورميانه در زمينه سلول درماني هيچ رقيبي ندارد و اولين کشوري است که خدمات درماني را با استفاده از اين فناوري ارائه مي کند، ضمن آن که در دنيا نيز از اين حيث ايران جزو ۱۰ کشور برتر قرار دارد. 

تحقیقات سلول درمانی و پوست

تحقیقات سلول درمانی در بیماریهای پوستی در پژوهشگاه رویان از حدود ۶ سال پیش آغاز شده است. در حال حاضر کلینیک پوست مرکز سلول درمانی رویان در ۴ مورد شامل بیماری لک و پیس، اسکار ناشی از آکنه و سوختگی، چین و چروک و تزریق چربی با سلولهای بنیادی برای زیبایی به مراجعه کنندگان خدمات درمانی ارایه می دهد. 
همچنین چندین طرح تحقیقاتی در این پژوهشگاه در دست اجرا است که از جمله آن می توان به بیماری EB ، سوختگی های حاد، بیماری پسوریازیس، اسکلرودرمی و تکنیک تزریق چربی با سلولهای بنیادی برای زیبایی اشاره کرد. تجمیل الانف

2,396 views

تازه ترین ها